Smaller Default Larger

Tekort aan goede huur- en koopwoningen loopt sterk op

Het tekort aan goede huur- en koopwoningen in Nederland loopt op. Waar in 2009 nog 80.000 woningen werden gebouwd, daalde de bouwproductie in 2013 naar een historisch dieptepunt van 35.000 woningen. Gemeenten kunnen een belangrijke rol spelen bij het terugdringen van het tekort door verlaging van de grondprijzen bij de bouw van huurwoningen.

Lees meer...

Blok voert motie EPC = 0,4 uit

Minister Blok heeft in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat hij de motie van de leden Jansen en Monasch zal uitvoeren, dat wil zeggen dat de epc voor woningen wordt verlaagd van 0,6 naar 0,4. Voor utiliteitsgebouwen wordt de energetische eis zo aangescherpt dat de prestaties 50% beter zijn dan in 2007.

Lees meer...

Ambitie aanscherping epc < 0,4 per 1-1-2015 blijft

Dankzij een motie van Paulus Jansen (SP) en Jacques Monasch (PvdA) blijft de aanscherping van de energieprestatienorm per 1-1-2015 op de politieke agenda staan. Uitgerekend over deze ambitie ging minister Blok hardop twijfelen in de media, kennelijk onder invloed van wat je nu gerust 'ouwe bouw' kan noemen.

Lees meer...

Agenda

 

   

10 april 2018, start 17:00 uur, 
Perscentrum Nieuwpoort, Den Haag.
          Bekijk de website 
           en schrijf u nu in!  

Nieuwsbrief


 Klik hier voor de laatste NVTB nieuwsbrief.

Meld u hier aan voor de NVTB nieuwsbrief. 

NVTB & LinkedIn

 

De LinkedIn-groep van NVTB telt inmiddels meer dan 700 leden. Bent u al lid van de groep? Denk en discussieer met ons mee over actuele zaken.

U kunt zich hier voor de LinkedIn-groep aanmelden.

 

Column bestuurslid Ewald van Hal

Warmterecht of warmteplicht

Het staat in het Regeerakkoord 2017 - 2021 te lezen: 'De aansluitplicht van gas wordt vervangen door een warmterecht, waarmee eindgebruikers aanspraak kunnen maken op een aansluiting op een (verzwaard) elektriciteitsnet of een warmtenet'. Zo staat het er, maar wordt bedoeld wat er staat?

Toen Nederlands aardgas nog onverdacht gewonnen en verbruikt kon worden was het logisch deze energiebron voor verwarmingdoeleinden te benutten. Transport en levering was een staatstaak. Dat veranderde toen eind jaren negentig werd gekozen voor privatisering. In een vrije energiemarkt, zo werd verwacht, zouden kritische afnemers de beste, goedkoopste en schoonste energie afdwingen. De Gaswet kwam, nutsbedrijven werden privaat en kleine verbruikers kregen keuzevrijheid onder waarborg van een gasvoorziening: netbeheerders dienen iedereen die dat verzoekt te voorzien van een gasaansluiting (art. 10 lid 6 Gaswet). Het gasrecht van de kleinverbruiker werd geborgd door een wettelijke gasplicht voor de netbeheerder.

Lees meer...