Smaller Default Larger

NVTB reactie op BENG 2020

Tot 2 maart loopt er een internetconsultatie voor het Besluit houdende wijziging van het Bouwbesluit 2012 inzake bijna energie-neutrale nieuwbouw.

NVTB reageert op een factor die gebruikt wordt voor het energetisch rendement van elektriciteitsopwekking. Deze houdt verband met de hoeveelheid CO2 emissie ten gevolge van elektriciteitsopwekking. De factor is niet realistisch waardoor er minder CO2 lijkt te worden uitgestoten dan in werkelijkheid het geval is. Als de factor blijft zoals voorgesteld en opgenomen wordt in software om de prestaties van gebouwen te berekenen, geeft deze een verkeerd beeld. In de automobielsector had men software waardoor emissies anders werden weergegeven dan deze werkelijk waren. Er is, wat NVTB betreft, geen behoefte aan sjoemel-software in de Nederlandse bouwsector. NVTB vindt dat BENG 2020 een zo goed mogelijke weergave moet zijn van de werkelijkheid.

Dinsdag 3 december was er weer een nieuwe editie van
Bouwpoort in Nieuwspoort in Den Haag. Tijdens de druk-
bezochte bijeenkomst zijn sprekers en deelnemers, onder
leiding van dagvoorzitter Marnix Norder, in gesprek gegaan
over versnellen en opschalen in de bouwsector.

NVTB & LinkedIn

De LinkedIn-groep van NVTB telt inmiddels meer dan 700 leden. Bent u al lid van de groep? Denk en discussieer met ons mee over actuele zaken.

U kunt zich hier voor de LinkedIn-groep aanmelden.

Column bestuurslid Ewald van Hal

Land in de knel

Het is een dikke week na de stikstofbrief van het Kabinet. Geen deugdelijk juridisch raamwerk om de stikstofcrisis finaal op te lossen. Wel alvast drie maatregelen die ‘stikstofruimte’ opleveren: snelheidsverlaging, voermaatregelen en een saneringsregeling varkenshouderij. Zijn deze maatregelen passend en houdbaar binnen de Vogel- (soorten) en Habitat (leefgebieden)richtlijn, basis voor het nationale Natura2000 natuurbeleid?

Recht om te wonen

Vrijdag 13 september: Bouwend Nederland-voorzitter Verhagen roept via het Financieel Dagblad het Kabinet op om de regie op woningbouw te grijpen. ‘Er is woningnood en wonen is een grondrecht, het staat in de Grondwet’. Is van dit punt een hard punt te maken?