Smaller Default Larger

NVTB reactie op BENG 2020

Tot 2 maart loopt er een internetconsultatie voor het Besluit houdende wijziging van het Bouwbesluit 2012 inzake bijna energie-neutrale nieuwbouw.

NVTB reageert op een factor die gebruikt wordt voor het energetisch rendement van elektriciteitsopwekking. Deze houdt verband met de hoeveelheid CO2 emissie ten gevolge van elektriciteitsopwekking. De factor is niet realistisch waardoor er minder CO2 lijkt te worden uitgestoten dan in werkelijkheid het geval is. Als de factor blijft zoals voorgesteld en opgenomen wordt in software om de prestaties van gebouwen te berekenen, geeft deze een verkeerd beeld. In de automobielsector had men software waardoor emissies anders werden weergegeven dan deze werkelijk waren. Er is, wat NVTB betreft, geen behoefte aan sjoemel-software in de Nederlandse bouwsector. NVTB vindt dat BENG 2020 een zo goed mogelijke weergave moet zijn van de werkelijkheid.

Agenda

Dinsdag 9 juni stond de volgende editie van Bouwpoort gepland. Vanwege de omstandigheden rondom het coronavirus is besloten deze Bouwpoort niet door te laten gaan. Afhankelijk van de maatregelen proberen wij Bouwpoort in het najaar alsnog te laten plaatsvinden. Wij houden u via onze nieuwsbrief en deze website op de hoogte.

NVTB & LinkedIn

De LinkedIn-groep van NVTB telt inmiddels meer dan 700 leden. Bent u al lid van de groep? Denk en discussieer met ons mee over actuele zaken.

U kunt zich hier voor de LinkedIn-groep aanmelden.

Column bestuurslid Ewald van Hal

Sprookje over behoorlijk bestuur

Er was eens een Natura2000 Beheerplan, een ruimtelijk planfiguur voor gebiedsgericht (natuur-)beleid. Over dit beheerplan werd al sinds 2008 héééél goed nagedacht door belanghebbenden en provincieambtenaren samen.

Woningnood als verdienmodel

Er is woningnood of op z’n minst schaarste aan betaalbare woonruimte. Schaarste werkt prijsopdrijvend en lokt creatieve oplossingen uit. Bij woningkoop was dat vroeger economisch eigendom, tegenwoordig is het ‘ground as a service’. Lees mee: ‘jij koopt de stenen, met een hypotheek, en wij kopen de grond. Het geeft lagere maandlasten en je kunt je een iets duurder huis veroorloven’. Wordt dure nieuwbouw voor woonconsumenten betaalbaarder als het anderen een verdienmodel oplevert? Wie houdt toezicht?