Smaller Default Larger

 Betere kwaliteit voor de klant

Den Haag 17 mei 2016 – Het wetsvoorstel Kwaliteitsborging voor het bouwen wordt nog voor de zomer besproken in de Tweede Kamer. Dat is goed nieuws voor alle klanten van de bouw, zowel voor bewoners als voor professionele opdrachtgevers. Het is ook goed nieuws voor alle bouwbedrijven en de toeleverende bouwindustrie die kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan. Als de wet van kracht wordt is elke bouwer/aanbieder verantwoordelijk voor het eindresultaat. De wet Kwaliteitsborging voor het bouwen maakt dat de positie van de klant verbetert en stimuleert de aanbieder aantoonbare kwaliteit te leveren. Het ligt voor de hand dat bouwbedrijven vaker het partnerschap met de bouwindustrie op zullen zoeken. De planning is dat de wet vanaf 1-1-2018 voor eenvoudige, seriematige bouwwerken zoals woningen en kantoren in werking treedt.

Voordat het zo ver is worden er nog talrijke voornamelijk technisch-organisatorische discussies gevoerd en mogelijkheden onderzocht hoe de kwaliteit in de praktijk het beste geborgd kan worden, welke criteria er gebruikt worden, welke instrumenten en wat voor organisatie er nodig is voor naleving en handhaving. In de Tweede Kamer zal de discussie meer politiek zijn en draaien rond garanties, verzekerbaarheid, de kosten en verwachte opbrengsten van het nieuwe stelsel en de leges die met dit dossier samenhangen.

Van product naar prestatie

Het NVTB bepleit samen met FME en Metaalunie een klantgerichte aanpak, waarbij het eindproduct, de woning, het kantoor uiteindelijk wordt beoordeeld op de kwaliteit. De Woonalliantie, waarin de bewonersorganisaties zijn vertegenwoordigd is voorstander van deze benadering. Net als in andere industrieën wordt een eindproduct met specificaties en prestaties aan de klant geleverd. Om een goede constante kwaliteit te leveren loont het om conceptueel en industrieel te gaan bouwen. Steeds vaker zoeken producenten elkaar op, om die prestaties samen voor de klant te leveren. Op 5 april 2016 organiseerde NVTB samen met partners een drukbezochte Bouwpoort rond het thema Kwaliteitsborging, waarbij de stap van product naar (gezamenlijke) prestatie centraal stond.

NVTB maakt deel uit van de Stuurgroep Kwaliteitsborging van het Ministerie van BZK en levert een actieve bijdrage aan de totstandkoming van het wetsvoorstel. We houden u graag op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

Agenda

 

   

10 april 2018, start 17:00 uur, 
Perscentrum Nieuwpoort, Den Haag.
          Bekijk de website 
           en schrijf u nu in!  

Nieuwsbrief


 Klik hier voor de laatste NVTB nieuwsbrief.

Meld u hier aan voor de NVTB nieuwsbrief. 

NVTB & LinkedIn

 

De LinkedIn-groep van NVTB telt inmiddels meer dan 700 leden. Bent u al lid van de groep? Denk en discussieer met ons mee over actuele zaken.

U kunt zich hier voor de LinkedIn-groep aanmelden.

 

Column bestuurslid Ewald van Hal

Warmterecht of warmteplicht

Het staat in het Regeerakkoord 2017 - 2021 te lezen: 'De aansluitplicht van gas wordt vervangen door een warmterecht, waarmee eindgebruikers aanspraak kunnen maken op een aansluiting op een (verzwaard) elektriciteitsnet of een warmtenet'. Zo staat het er, maar wordt bedoeld wat er staat?

Toen Nederlands aardgas nog onverdacht gewonnen en verbruikt kon worden was het logisch deze energiebron voor verwarmingdoeleinden te benutten. Transport en levering was een staatstaak. Dat veranderde toen eind jaren negentig werd gekozen voor privatisering. In een vrije energiemarkt, zo werd verwacht, zouden kritische afnemers de beste, goedkoopste en schoonste energie afdwingen. De Gaswet kwam, nutsbedrijven werden privaat en kleine verbruikers kregen keuzevrijheid onder waarborg van een gasvoorziening: netbeheerders dienen iedereen die dat verzoekt te voorzien van een gasaansluiting (art. 10 lid 6 Gaswet). Het gasrecht van de kleinverbruiker werd geborgd door een wettelijke gasplicht voor de netbeheerder.

Lees meer...