Smaller Default Larger

 Fabrikant aan zet bij digitalisering bouw

Den Haag, 17 mei 2016 – De ontwikkelingen gaan nu snel. Als fabrikanten en toeleverende bouwindustrie hun productinformatie digitaal niet op orde hebben, kan het gebeuren dat ze over het hoofd worden gezien. Digitale informatie gekoppeld aan bouwproducten wordt steeds belangrijker. Fabrikanten en toeleveranciers zijn de bron van deze data.

Een BIM/E-business werkgroep van het NVTB, bestaande uit branchevertegenwoordigers en BIM/ICT-medewerkers van de bouwtoeleverende industrie denkt mee met NVTB over de belangrijke stappen - of liever gezegd sprongen - die nodig zijn om digitaal up to date te zijn. De BIM/E-business werkgroep adviseert de Nederlandse bouwtoeleverende industrie te kiezen voor de ETIM standaard classificatie voor de bouw- en installatiesector. Als alle fabrikanten en toeleveranciers hun productdata op deze wijze aanleveren en structureren maken we een grote digitale sprong vooruit. De BIM/E-business-werkgroep heeft Kyra Blankenstein van GS1 en Martin Kreijenbroek van 2BA uitgenodigd om mee te denken met het NVTB om te komen tot één goed gevulde datapool voor de bouw- en installatiewereld. 2BA is een not for profit organisatie die tegen beperkte kosten een datapool beheert van 2,5 miljoen producten en handelsgegevens van meer dan 15 miljoen artikelen. GS1 beheert de gegevens van tienduizenden DHZ-producten. NVTB stemt verder af met FME lidbedrijven die installatieproducten leveren in de bouw.

Digitale Droom

Het ideaal van elke producent is voor zijn product één keer de informatie aan te leveren en vervolgens overal vindbaar en zichtbaar te zijn op het web, in applicaties enzovoorts. Partners en gebruikers kunnen de basisinformatie van het unieke product verder verrijken met aanvullende informatie. In de digitale droomwereld bestaan er geen misverstanden over producten en geen faalkosten meer; kunnen allerlei services en functies aan het product worden ‘gehangen’ en kan een geweldige slag in efficiency worden bereikt.

Elk uniek bouwproduct vindbaar met exact de juiste data

In overleg met 2BA en GS1 bereid de werkgroep een branche-aanpak voor om bedrijven te ondersteunen bij het aanleveren van de productdata. Per branche zal voorlichting worden aangeboden wat er komt kijken bij het inventariseren en aanleveren van digitale data. Belangrijk is dat we samen stappen zetten op het digitale pad. Juist als de meeste data digitaal beschikbaar en vindbaar is komt de digitale revolutie naderbij. Heeft u belangstelling voor deelname, neem s.v.p. contact op met het NVTB-secretariaat.

 

Agenda

 

   

Dinsdag 1 december staat de volgende editie van Bouwpoort gepland. Vanwege de omstandigheden rondom het coronavirus is besloten deze Bouwpoort niet door te laten gaan. Wij hopen volgend jaar weer een Bouwpoort te kunnen organiseren en houden u via onze nieuwsbrief en deze website op de hoogte. 
    


 
 

NVTB & LinkedIn

 

De LinkedIn-groep van NVTB telt inmiddels meer dan 700 leden. Bent u al lid van de groep? Denk en discussieer met ons mee over actuele zaken.

U kunt zich hier voor de LinkedIn-groep aanmelden.

 

Column bestuurslid Ewald van Hal

Merkenrecht helpt materiaalidentiteit

Maak of namaak? Regelmatig leiden opgaven tot verduurzaming en circulariteit tot een materiaal- of productinnovatie die door de naam (of vorm!) aanleunt tegen een bekend bouwmateriaal. Denk aan de ongebakken baksteen (euh?), grasbeton, houtgraniet of plexiglas. Biedt het merkenrecht mogelijkheden tot behoud van materiaalidentiteit?

Lees meer...

Streekeigen bouwproducten

Het is vakantietijd. Door corona geen reis naar buitenlandse oorden maar een feest van binnenlandse verrassingen. Randstedeling raken verdwaald in het Achterhoekse coulissenlandschap; provincialen verdraaien de nek op Amsterdamse grachten. Bij de borrel passeert Hollandse Geitenkaas, zo nodig met een Oude-Lambiek. Anderen gaan de klus in eigen huis aan. Er is behoefte aan Waaltjes, de Oude Holle of inlands eiken. Verdienen ook bouwproducten een beschermde herkomstaanduiding?