Smaller Default Larger

Geven is het nieuwe nemen

Hoe krijgen we de woningmarkt in beweging? Het oude businessmodel van (aflossingsvrije) hypotheken en koopwoningen voor starters en de daaruit voort vloeiende mobiliteit op de woningmarkt is nagenoeg tot stilstand gekomen. Tegelijkertijd zie je om je heen dat er werk genoeg is. De naoorlogse wijken verpauperen, jaren zestig en zeventig slaapwijken zijn hard aan een opknapbeurt toe, evenals desolate kantorenparken en verlaten industrieterreinen. Huurders staan in de Utrechtse regio meer dan tien jaar op de wachtlijst. Bewoners van matig geïsoleerde woningen betalen een steeds hogere energierekening. En dan hebben we het nog niet gehad over de duizenden onfrisse en onzuinige scholen, de energieslurpende zwembaden, bibliotheken en andere openbare gebouwen. Volop marktkansen, grote latente markten, maar hoe kom je bij die markt?

 

Het traditionele proces waarbij de overheid besluit dat er iets moet gebeuren en een stedenbouwkundig bureau een opdracht geeft om een plan te maken voldoet niet meer en is veel te traag. Een looptijd van twintig jaar voor de voorbereiding van de vernieuwing van een stadwijk is geen uitzondering. Natuurlijk het gaat ook wel eens sneller, maar voor de 21ste eeuw gewoon niet snel genoeg. Bovendien is het resultaat lang niet altijd bevredigend voor bewoners, omwonenden en bezoekers

Traditioneel zijn stedenbouwkundigen, adviesbureaus, architecten, ontwikkelaars gemeenten en woningcorporaties de eerste jaren aan het stoeien met plannen, al dan niet in overleg met bewoners. Niet zelden wordt procedure na procedure gevoerd om uiteindelijk het plan er door te drukken. De eindgebruiker wordt vaak nauwelijks betrokken bij de besluitvorming en beleidskeuzes. Bewoners, bouwers, toeleveranciers staan noodgedwongen aan de finish van een slakkenrace waaraan geen eind lijkt te komen. Nu zijn de plannen ook nog eens onbetaalbaar en onverkoopbaar geworden. Wat nu?

Wat nodig is, is een totale omkering van de keten. De vraag, de behoefte moet leidend worden, de vraag is het vertrekpunt, welke wijken verdienen prioriteit, waar is een marktvraag, hoe ziet die er uit? Wie heeft huisvestingsbehoefte, we bouwen niet meer voor anonieme klanten. Klanten, bewoners, omwonenden, ondernemers, maatschappelijke organisaties worden al in de vroegste fase betrokken bij de planvorming. Het gaat hier om een zogenaamd stakeholderaanpak waarbij draagvlak en daarmee snelheid bereikt kan worden. De eindgebruiker, de (toekomstige) bewoner staat centraal. De aanbieders en de overheid faciliteren dit proces door een pro-actieve aanpak. Consortia van bouwers, architecten, installateurs en toeleveranciers ontwikkelen op basis van de behoefte een integraal plan en stellen ze bij aan de hand van de reactie van de stakeholders. De overheid maakt snelheid en zorgt voor het slechten van barrières die een duurzame gebiedsontwikkeling in de weg staan, of beter nog: draagt bij aan synergie. Doordat aanbieders echt samenwerken, doordat plannen integraal worden uitgewerkt en dankzij de draagvlakaanpak en het combineren van functies worden plannen haalbaar en uitvoerbaar.

We krijgen de woningmarkt weer op gang door te geven. Ondernemers, bouwers, toeleveranciers zijn bereid te investeren in duurzame gebiedsontwikkeling, als ze maar in de gelegenheid worden gesteld. Geven kan 2 zo het nieuwe nemen worden. Door eerst ‘om niet’ te investeren, kunnen bedrijven aan de gang tegen een eerlijk rendement. Doet u mee?!

Peter Fraanje, directeur Nederlands Verbond Toelevering Bouw, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Nieuwegein, 27 april 2012

Agenda

 

   

Dinsdag 3 december was er weer een nieuwe editie van 
Bouwpoort in Nieuwspoort in Den Haag. Tijdens de druk-
bezochte bijeenkomst zijn sprekers en deelnemers, onder 
leiding van dagvoorzitter Marnix Norder, in gesprek gegaan
over versnellen en opschalen in de bouwsector.

Lees meer >>

    


 
 

NVTB & LinkedIn

 

De LinkedIn-groep van NVTB telt inmiddels meer dan 700 leden. Bent u al lid van de groep? Denk en discussieer met ons mee over actuele zaken.

U kunt zich hier voor de LinkedIn-groep aanmelden.

 

Column bestuurslid Ewald van Hal

Woningnood als verdienmodel

Er is woningnood of op z’n minst schaarste aan betaalbare woonruimte. Schaarste werkt prijsopdrijvend en lokt creatieve oplossingen uit. Bij woningkoop was dat vroeger economisch eigendom, tegenwoordig is het ‘ground as a service’. Lees mee: ‘jij koopt de stenen, met een hypotheek, en wij kopen de grond. Het geeft lagere maandlasten en je kunt je een iets duurder huis veroorloven’. Wordt dure nieuwbouw voor woonconsumenten betaalbaarder als het anderen een verdienmodel oplevert? Wie houdt toezicht?

Lees meer...

Het recht om uit te dagen

Het is de eerste volle werkweek van een nieuw jaar, de tijd van nieuwjaarsrecepties met nieuwjaarstoespraken. Er wordt gedronken op vertrouwen in de toekomst en de stevige uitdagingen in het verschiet. Het wetsvoorstel om uit te mogen dagen geeft daaraan onverwacht perspectief.

Lees meer...